Lisääkö talouskasvu hyvinvointia?

Talouskasvu lisää selkeästi aineellista vaurauttamme, mutta totumme nopeasti muuttuneeseen elintasoon, joten ei ole varmaa missä määrin talouskasvu lisää varsinaista hyvinvointiamme.

Read More

Maverick Nannies and Danger Theses

I explain why I think that some of the thought experiments that have previously been used to illustrate the dangers of AI are flawed and should be used very cautiously, why I'm less worried about the dangers of AI than I used to be, and what are some of the remaining reasons for why I do continue to be somewhat worried. ~3500 words.

Read More

Monta samanaikaista suhdetta – miksipä ei?

Monia seurustelusuhteita revitään joka hetki aivan turhaan rikki, koska ihmiset luulevat että rakastaa voi vain yhtä ihmistä kerrallaan. Turhan tyypillinen kuvio on, että suhteen toinen osapuoli rakastuu johonkuhun muuhun. Hän ei kuitenkaan uskalla kertoa tätä kumppanilleen, koska nykymaailmassa ei kunnolla edes tunnusteta moisen mahdollisuuden olemassaoloa. Ajatellaan, että yhteen...

Read More

My knowledge as anti-knowledge

During my more pessimistic moments, I grow increasingly skeptical about our ability to know anything. Science, governmental institutions, the media, the Internet... all of these mostly fail.

Read More

Nyky-yhteiskunta ja motivaation kuolema

Päivän Hesarissa olleesta mielipidekirjoituksesta: Kaikki lapset aloittavat innokkaina ekaluokan, mutta osalta motivaatio loppuu jatkuvien epäonnistumisten takia jo alakoulussa. […] Opeteltava aines on käsitteellistä, ja niinpä lapsi ei voi ymmärtää asioita, ne on vain muistettava. Minäkin olen yrittänyt opettaa 11-vuotiaalle väkisin kirkon herätysliikkeitä ja renessanssia –...

Read More

Political logic 101

Sometimes, seeing somebody you disagree with make both silly and insightful claims can help reduce your own biases.

Read More

Reality is broken, or, an XCOM2 review

Yesterday evening I went to the grocery store, and was startled to realize that I was suddenly in a totally different world. Computer games have difficulty grabbing me these days. Many of the genres I used to enjoy as a kid have lost their appeal: point-and-click -style adventure requires patience and careful thought, but I already deal with plenty of things that require patience and careful...

Read More

Saako hississä pyytää seksiä?

Hissit ovat näemmä päivän Internets-puheenaihe. Riippuen siitä keneltä kysyy, puhe on feministeistä jotka pitävät kaikkia miehiä potentiaalisina raiskaajina, siitä että viattomasta ehdottelusta ärsyyntyvät eivät välitä tyttöjen ympärileikkauksista, tai siitä että kahville pyytäminen on ahdistelua. Anteeksi mitä? Juttu alkoi viattomasta videoblogauksesta, jossa Rebecca...

Read More

Sähkökirja uhkaa (ehkä) suomalaisia kirjailijoita

Sähkökirjojen yleistymisen on peloteltu laajentavan verkkopiratismin kirjoihin ja uhkaavan siten kirjailijoiden elantoa. Olen samaa mieltä siitä, että suomalaisten kirjailijoiden elanto saattaa sähkökirjojen myötä heiketä. Tai sitten ei. Piratismin kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. Sain viikko sitten käsiini Kindlen, Amazon-verkkokaupan sähkökirjanlukijan. Monet...

Read More

Simplifying the environment: a new convergent instrumental goal

Convergent instrumental goals (also basic AI drives) are goals that are useful for pursuing almost any other goal, and are thus likely to be pursued by any agent that is intelligent enough to understand why they’re useful. They are interesting because they may allow us to roughly predict the behavior of even AI systems that are much more intelligent than we are. Instrumental goals are...

Read More

Social media saps more than just short-term attention

The prevalent wisdom about why social media is distracting is that it provides a constant opportunity for immediate distraction. There's a lot of truth to that, but in addition to sapping our short-term attention, it also affects long-term attention.

Read More

Software for Moral Enhancement

An algorithm will never slip up in a weak moment. What if we could identify when we are likely to make mistakes, figure out what we’d want to do instead, and then outsource our decisions to a reliable algorithm? In what ways could we use software to make ourselves into better people?

Read More

Sydämeni on vasemmalla, aivoni eivät tiedä missä olisivat

Jos minulta kysyttäisiin olenko oikealla vai vasemmalla, en osaisi vastata. Tai ainakaan en osaisi tiivistää vastaustani pariin sanaan. Pohjimmaisia arvojani voi pitää suhteellisen vasemmistolaisina. Minusta valtion tehtävänä on luoda tilanne, jossa mahdollisimman moni yhteiskunnan jäsen voi mahdollisimman hyvin. Pidän vapautta tärkeänä, mutta pohjimmiltaan kuitenkin välinearvona....

Read More

Teaching Bayesian networks by means of social scheming, or, why edugames don’t have to suck

As a part of my Master’s thesis in Computer Science, I am designing a game which seeks to teach its players a subfield of math known as Bayesian networks, hopefully in a fun and enjoyable way. This post explains some of the basic design and educational philosophy behind the game, and will hopefully also convince you that educational games don’t have to suck. I will start by discussing a...

Read More

Teaching economics & ethics with Kitty Powers’ Matchmaker

Unusual ways to teach economics. I’m currently playing Kitty Powers’ Matchmaker, a silly but fun little game in which you run a dating agency and try to get your clients on successful dates and, eventually, into a successful relationship. Now one way of playing this would be to just prioritize the benefit of each client, trying to get them in maximally satisfying relationships as fast...

Read More

Technology will destroy human nature

Human values, and human nature, are grounded in various constraints that keep us stuck in a relatively narrow space of possibilities. Once those constraints are relaxed, it seems likely that humanity will cease to exist.

Read More

Thoughts on moral intuitions

Our moral reasoning is ultimately grounded in our moral intuitions: instinctive “black box” judgements of what is right and wrong. For example, most people would think that needlessly hurting somebody else is wrong, just because. The claim doesn’t need further elaboration, and in fact the reasons for it can’t be explained, though people can and do construct elaborate...

Read More

Towards meaningfully gamifying Bayesian Networks, or, just what can you do with them

In my previous article, I argued that educational games could be good if they implemented their educational content in a meaningful way. This means making the player actually use the educational material to predict the possible consequences of different choices within the game, in such a manner that the choices will have both short- and long-term consequences. More specifically, I talked about my...

Read More

Vapauden hintana on ikuinen valppaus

Demokratian suurin ongelma ja etu on, että päätökset tehdään enemmistön halun mukaan. Se johtaa sekä epäreiluun päätöksentekoon ja eturyhmien suosimiseen, että vääryyksien välttämiseen ja asioiden paranemiseen. Asiat voivat mennä parempaan suuntaan, mutta se vaatii jatkuvaa työtä niiden eteen. Kuvitellaan, että ison valtatien varrella asuu sata maanviljelijää. Valtatieltä...

Read More

Videogames will revolutionize school (not necessarily the way you think)

A lot of the hype around educational games centers around "gamification", and using game techniques to make the boring drilling of facts into something more fun. Which would be a definite improvement, but I don't think that it's ambitious enough.

Read More